Translate

2016-08-31

Summering av sommaren 2016

Då får man nog anse att denna sommar är till ända.  

Hoppas dock att det blir många fina, varma och soliga dagar i höst.

Min semester kom äntligen i augusti - och jaa det regnade en hel del. Inget att deppa för eftersom jag sydde, kunde planera det jag ska/vill sy i höst (dvs en Syplan) eller ritade mönster. 

Som flera av er känner till syr jag en del från tidningen Burda och Ottobre samt olika syböcker. Förra gången skrev jag om Mekkotehdas - klänningar på finska. De tjejerna har skrivit en fin bok med många fina mönster.  

Förutom att rita mönster har jag ritat om befintliga mönster från exempelvis Butterick och Simplicity.  Jag avslutade min prenumeration på Ottobre barn och vuxen. Men nu har jag ångrat mig och har påbörjat vuxenprenumerationen igen. 

I början av juni firade jag en tjej som fyllde 8 år... Hmmm ...redan. Jaa det går fort. Hon hade bland annat önskat sig en klänning. Den skulle skulle bestämt vara lik en hon hade fått som liten flicka. 

Den skulle sys i rött och blått och hon hade själv valt ut tyget. Hon var väldigt säker på att mönstret i stort skulle vara det samma som förra gången. Det vill säga favorit i repris. Varför ändra på ett vinnande koncept. Det var bara att sy upp en och ta med till kalaset.Det fick bli klänning nr 25 från ottobre sommar 2008 Vi hade ett trevligt kalas med paketutdelning

Någon dag därpå var det skolavslutning. Gissa om jag träffade en lycklig tjej som hade sin första skolavslutning med finklänning. Hon hade bestämt sig för att byta klänning det sista till den jag hade sytt. 

Jo men jag får ju berätta att jag sydde även en liten vändbar väska i samma tyg som klänningen. 
Kolla in bilderna: 


Detalj av puffärmen och de små vecken fram 


Här har vi fram och bakstycke som monteras med kjolen. 
Notera att dragkedjan är blå för att få lite mer färg  


Liten detalj från kjolen 


Som du kan se sydde jag en blå rosett ovanför dragkedjan


Alla veck fram 


Väskorna är vända åt de olika hållen 



 
Väskmönstret kommer också från Ottobre Design 3/2008 


Det är klart att farfar ville överlämna ett smycke 

 
Tack Juni, juli, augusti 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad tycker du? Skriv gärna en kommentar.