Translate

2015-09-24

Elsa & Askungen Klänningar

Sy Elsa- & Askungen Klänning, Tack!  

Den stora tjejen hade sett filmen "Berättelsen om Askungen". Kort därefter fick jag en förfrågan från henne och lillasyster ATT jag gärna kunde sy dem var sin klänning. Den lilla ville ha en Elsa-Klänning och den större flickan en Askungen-klänning. 
Jaaa vad gör man - Hjärtat smälter och Joooo Man syr var sin klänning till dem Så enkelt är det! 

Innan jag åkte in till Furulunds tygaffär och letade upp ett "billigt & fint" tyg fick jag instruktioner hur klänningarna skulle se ut. Elsa har klänning med långa vita ärmar och askungen kortärmat med massa fjärilar. 

Jag fick tag på ett ljusblått sladdrig tyg som inte ville som jag. Det slant åt alla håll - speciellt då jag skulle sy i en av de dolda blixtlåsen. Nu var jag inte alls petig då jag sydde eftersom detta skulle bli utklädningskläder. 

Klänningarna skulle ha var sin mantel. Vad gör man då - Jo man tager vad man haver - och jag fick hjälp att leta i hyllorna. När den stora tjejen såg det glittriga blå tyget sa hon att jag självklart ska sy en mantel av det... Punkt 

Ska sägas att jag inte hittade tygfjärilar såsom det var på klänningen i filmen. Jag fick improvisera och ta det jag hade i lådorna. Så här blev det:
Askungeklänningen med ersättnings"fjärilar"

Här ser du en närbild på  manteln och lilla "emblemet" på Askungeklänningen 


 "Askunge-Klänningen bakifrån 


AskungeKlänningen med Manteln

Här har vi Lillasysters "Elsa-Klänning" 


 "Elsa-Klänning" med mantel. Även denna klänning har lite "bling-bling"

 "Elsa-Klänning" med mantel - bakifrån 

 .SY Sy sy.          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad tycker du? Skriv gärna en kommentar.