Translate

2013-10-28

Mina kompisar Emma, Olle, Elna och Athena

Tänk det har jag aldrig berättat för dig...alltså vilka symaskiner jag som oftast sitter och syr på nu för tiden.

Min äldsta är en Husqvarna Viking Emma. Det är egentligen inte sant att den är äldst här i symaskinsfamiljen. Men notera Äldst av dem jag syr på nu för tiden.



Emma köptes in lagom sommaren 2008. Jag gick in i symaskinsaffären och bad butiksbiträdet att plocka fram en enkel vanlig symaskin med vanliga sömmar, inget extra, inget digitalt.
Hon tittade på mig och visade på olika maskiner som hade fler sömmar utöver det vanliga. Nej nej sa jag och svarade "Jag menar en enkel symaskin utan extra krussidull och bara vanlig söm som raksöm, sicksack och eventuellt knapphålshjälp. Hon tittade på mig igen och sa: Du vet vad du vill ha !
Då ska du ha den här - och så visade hon Emma. Det är enkel men såå bra maskin.

Efter några år kom Olle till familjen. Jag gick in i samma affär som tidigare. Kvinnan kände igen mig. Jag ville nu köpa en overlock som hade lite mer än det vanliga, men ändå inget digitalt. Det fick bli en Husqvarna Viking Huskylock 905  Olle har underlättat det mesta, men framför allt att sy i trikåer. Det går inte ens att jämföra hur det gick till att sy i trikåer innan Olle kom in i mitt liv. Här är min lilla raring:


I våras kom nästa lilla kompis Elna 444, som är en så kallad Coverpro eller täcksömsmaskin.  

Tyvärr hade inte min "gamla" symaskinsaffär någon cover som passade mina önskemål. Så det var bara att kolla på nätet.
Har sett att många köper från England. Men det är ju lite besvärligt om den skulle krångla. Då heter det som oftast Janome Coverpro 1000 cpx.  
Så det blev till att beställ på nätet i landet. Köpte genom Stoff och Stil till ett mycket bra pris.
Lycklig var jag när jag plockade upp Elna  - vilket tröskverk.

Men jag har ju faktiskt en kompis till i mitt syrum. Den bruden är lika stor som mig, förvisso ganska solbränd, dvs långt ifrån min hudfärg. Men så bra hon är... Hon heter Athena.  Jag får ta ett tillfälle och berätta om henne och hur hon adopterades lite längre fram.

Nog om mina kompisar Emma, Olle, Elna och Athena för denna gången.


Jo jag ska ju säga att jag har 6 symaskiner och en stickmaskin. Jag får återkomma till de andra tre eller fyra maskinerna en annan gång.
Ha en bra dag För det ska jag ha :-) 

1 kommentar:

Vad tycker du? Skriv gärna en kommentar.