Translate

2014-11-23

Här sys det...

Då kan man ju inte hålla på att blogga !!! 

Mycket har hänt sedan sist. Jag var på ett SyLan som var jätteroligt. Vi var ca 18 pers i ett församlingshem utanför Göteborg/ Alingsås. Där ställdes det upp 2 - 3 olika symaskiner per person på torsdag eftermiddag och plockades ner till söndag lunch. De som ville och kunde passade på att besöka Nadjas butik på söndagen, som hade extraöppet för oss. Det vill säga Italienska Modetyger i Mölndal. TÄNK att jag aldrig har besökt detta - trots att jag har åkt förbi hur många gånger som helst. Där fick jag med mig tre olika tyger.

Hur som - Det kom sytokiga tjejer/kvinnor från Norge - Trollhättan/Vänersborgshållet, Malmö/Lund, Frankrike, Örebro - trakten och bort igenom och självklart från närområdet. Jaa Tänk vilken samling. Vi sydde , hjälpte varandra och gav varandra tips. 

Maten serverades och vi kunde fokusera på att ha roligt och att sy. På kursgården fanns även ett gäng ungdomar som "läste för prästen". Flera av dem tittade så nyfiket. Slutligen tog någon mod till sig och frågade. Dem fick gå och lägga sig i tid medans vårt gäng satt uppe lååångt in på småtimmarna. När den siste gick och la sig gick den förste upp. Inte undra på att dem tittade och frågade. 
Vårt fokus handlade om att sy till oss själva. Så ni som har följt med här tidigare vet att det handlar om SWAPen. 

Jag sydde klart den lila randiga toppen, den blå toppen och den gröna toppen. Jag påbörjade jeanskjolen - inte klar ännu. Jag sydde den lila Olga -kjolen som nu är klar. Eftersom den lila kjolen har två olika manchestertyg med olika struktur och färg matchar det bra med den lila randig toppen. Jag har även sytt klart den Svart/vita kjolen samt den rosalila toppen.  Jag har gjort en förändring på kjolen  - Kolla in grundmönstret. Där ser du att det finns ett helt mittstycke fram. 

Här är kjolen klar  - dock fotat innan jag sydde i knapparna. 

Kjol och top. Notera med blixtlås mitt fram. 
 Du som är uppmärksammad på bilderna kan se tyg där bakom. Får berätta mer om bla Bulletyget. 
Får säga att jag är väldigt nöjd med Topparna -  Två bra basicmönster från Young Collection J23072 och M23314 som jag köpte på Kinnagarn för 20 kr styck. De sitter som en smäck - Kan berätta att Athena har fått mindre midjemått  - Fniss.
De har mycket garn där inklusive en hel del gardintyger, tråd men framför allt virk- och sticktillbehör i massor till verkligt bra priser. Får lägga upp gamla bilder här nedan för deras hemsida är lite kiiilig....dvs tråkig. 

Förresten DU som är Tyg- och Garnintresserad passa på att åka på runttur i Tygriket - Kinna - området kolla in tygrikesportalen och det här. Ska ju sägas att Kinnagarn ligger väldigt nära Skroten. Förresten du som gillar färdigsytt får åka på KärringaRallyt i stället. Då åker du mot Ulricehamn och Gällstad. 
 KinnaGarn ovan och nedan

 Gammal Skroten Interiör 
Nu får jag ge järnet på resten av plaggen. Ska fokusera på kjolarna. De har jag ju dessutom klippt ut. Har några dagar på mig 14 december är sista dagen!   

Njut av det grå November. Sy så in i attan...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad tycker du? Skriv gärna en kommentar.