Translate

2015-09-05

Tvättat tyger

Nej inte idag... 

Men det var så gott väder för några veckor sedan. Då passade jag på att tvätta tyger i massor. Jag tvättade och hängde ut i flera omgångar. När det var tvättat lade jag upp det för fotografering. Därav den nya bilden med alla tyger. 



Men framför allt vek jag det och la all trikå i en hög och vävt i en annan. Vuxentyger för sig och barntyger i en annan hylla. 

Hur tråkigt är det inte att sy något - Du tvättar plagget och så krymper det en eller två storlekar. Eller färgar av sig på något annat. 

Nej nej nej. Tvätta först och sy sen!  Tyvärr finns det alltför mycket kemikalier i tygerna idag. Det är bra att tvätta ur dem bara av den anledningen.

Ett annat alternativ är att sy barnkläder av gamla vuxenplagg. De är redan tvättade flera gånger och du återanvänder tyget till något helt annat. 

Gott!!! Nu har jag fått en bättre översikt och så får vi se hur länge det varar... fram till påska :-) 

Dessutom passade jag på att städa i Syrummet. Har trots allt sytt en del under våren och dessutom rört till det. Håller fortfarande på att lägga tillbaka Sytidningar med rätt mönster. Säga vad man vill - men ordning är A och O. 

Innan kompisen kom hem från USA tog hon med sig många mönster från Simplicity och Buttericks. De hade ett bra pris 0,99c mönstret. Jag skickade med en lång lista på önskade vuxenmönster och hon hittade 29 av dem inne på Hancocks
Det är bra jobbat !!! Man kan säga att jag fick leverans till dörren av henne själv dvs "Free Shiping". 

Det kallar jag en bra vän det - TACK !!!
Jag myste med mina mönster. Dvs kollade, planerade och klippte

Det är jätteroligt att få nya mönster. Ett annat problem uppstod. Vad ska jag sy i höst. Jag Vill SY ALLT. Men det går ju inte. Jag hinner inte. Då får jag sluta jobba "Fniss" . Så för min del gällde nu att planera upp en plan för höst och vintern. Nu ligger den - Får visa vid annat tillfälle. Först får jag visa mönstren. 

 Det är inte fel med byxmönster. Kolla in tex Katrine Tiltons mönster

 Det är kanske nu man ska sy sig en "Odd-Molly-Jacka". Kolla på mönstret högst upp tiill vänster. Jag testsyr en kappa till hösten i blått. Vi får se hur den blir. 

Alla dessa mönster är för vävt tyg. Jag gillar fickor på jobbkläder. 

Här är det blandade skurar - både vävt och trikå. Ska man sy sig en 60/70-talsklänning mån tro? Jag planerar att sy 1277 i grått och svart och har börjat att sy en toile. 
2369/1653 planerar jag att sy i gult/grått. 

Toppar är aldrig fel. Både för vävt och trikåer. Jag är sugen att sy allihopa. 1072 med spets och trikå? Jag besökte Trollans Syhörna. En liten lokal affär i Vänersborg som endast har öppet tre dagar /vecka. Hon köper in konkursbon och dylikt. Alla tyger säljs för enhetligt pris oavsett. Kan rekommenderas. Jag köpte på mig över 25 meter för 900kr. Bra meter pris det. Väldigt trevlig och tillmötesgående personal. Det gillar vi. 

Ytterligare en top, Jag gillar klänningen i mitten. Byxdressen är väl ändå 70-tal. Visst behövs ett Pyjamasmönster. Får nog allt sy mig en. 

Gillar du 70-tal Får du köpa dig en polotröja. Om du nu inte har kvar en liggandes i din byrålåda. Det kommer garanterat att bli hösten trend och så lägger du till Senapsgult..

Några av mönstren är väldigt lika. Titta extra på Klänningarna 2369 och 1653 samt topparna 1916. Kan man ens se skillnad på klänningsmönstren. Men det spelar ju ingen roll...

Jag ska gå igenom några av de kommande mönstren jag så gärna skulle vilja ha. Är förtjust i Kathrine och Marcy Tiltons mönster. Kolla in deras hemsidor.

Kanske hittar man några barnmönster. Eller så håller jag mig till BurdaStyle och Ottobre Design


 Tvätta bör man annars...          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad tycker du? Skriv gärna en kommentar.