Translate

2015-10-25

Höstmössor och halsduff... okej då schal

har jag sytt... 

Häromdagen fick jag ett SMS att Isa - en liten tjej på några månader önskar sig en schal och mössa i "djurtyg" med spets i julklapp. Hmm självklart ville hennes mamma ha något sött till det lilla flickebarnet. 

Tänk snart är det jul - lika bra att planera för det omgående. De flesta julklapparna har jag redan köpt - men ett och annat plagg kan sys om jag får tid över. 

Hur som .... 
Nu i helgen har flickebarnet med Storebror Viggo, mamma och pappa varit här på besök. Då fick mamma själv välja mönster och tyg. Det blev inget "djurtyg" - Det blev ett lax-ljusrosa sött litet tyg med små stjärnor/blommor och mönstret fick bli baggy. Så då sydde jag omgående en halsschal (halsduff) och en mössa. 

Hade inget mönster på schalen - tittade på ett köpeexemplar och klippte ut . Den är enkel att sy. 

Jag klippte ut en rektangel ca 65 * 55 cm. Jag sydde ihop den i kortsidan så den bildade en "ring". Därefter vridde jag den ett varv och sydde ihop nästa sida  - förutom ca 3 cm. Däri det hålet drog jag igenom allt annat tyg och sydde slutligen ihop för hand. Klar! Bara att dra över huvudet som en schal. 


Så fick jag vetskap att storebror ska gå på sitt första kompiskalas idag - med tema Frost. Då måste man ha med sig Frostgrejer. Det ska han ha - men varför inte också en mössa - eftersom tyg finnes hemma ??? 

Tyget har jag förresten köpt från Lilofant i Vargön. Hon har en del fint där. Kolla in hennes hemsida här. 

Upp och sy en mössa i riktigt stor baggy modell med FrostTyg Hoppas det 3-åriga födelsedagsbarnet blir nöjt. 
 
Här har vi Elsa och Anna med den tokiga snögubben Olof. På baksidan ser vi Kristoffer med renen Sven.  


Fick en liten beställning på en "Bullemössa" häromveckan. Det vara bara att sätta sig och sy. Leveransen skedde igår. Fick bli en enkel basic modell. Den satt som en smäck på  det 7-åriga flickebarnet. Det tyget är inköpt från Happy fabrics. Kolla in deras hemsida här.  De har för övrigt en del fina Andrea Lauren tyger. 



 Njut av den vackra hösten...        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad tycker du? Skriv gärna en kommentar.