Translate

2013-08-09

Bröllopskläder

Ska man ha när man går på bröllop - Så fick det bli!
Fick till en början en beställning till brudnäbben på en väst i storlek 104 cl och två klänningar i storlek 104 samt 110 cl. Fick ju bli att göra provexemplar av både klänning och väst. Man vet ju inte hur plagg sitter och barn växer fort.

Sen skulle bara det "riktiga tyget" väljas ut på Skroten i Kinna - Brudparet hade valt lila lantligt tema. Så fick det bli lila fintyg!
Brudparet valde mönster ur Ottobre Design, som är en specialtidskrift med flera mönster. Jag kan rekommendera dessa tidningar till dig som syr barnkläder. 


När jag hade sytt upp klänningarna insåg jag att de måste ha en underkjol eller toto som hjälper till att få volym i kjolen. Sagt och gjort ... det var bara Furlunds tygaffär.
Efter ett tag inkom en beställning på 6 stycken näsdukar i samma lila tyg. Det var ju enkelt om än lite sladdrigt att sy i det tyget. 

Hur som helst det tog inte lång tid förrän nästa önskemål inkom, en "färdigknuten" kravatt - fortfarande i samma lila tyg. 

Hur ser en sådan ut då? Ja inte vet jag, men jag letade på nätet liksom blivande brudgum. Inte hittade jag något passande mönster så Det hela slutade med att jag gjorde ett eget mönster. Det tog förvisso mycket tid och kraft -  Men jag har lärt mig mycket om cravatter, slipsar och plastronger.
Nu skulle jag snart göra en klänning till mig själv och jag funderade på vad det skulle bli. Kollade in massa olika mönster i Burdatidningarna - inget passade. Men jag hade tidigare köpt ett grönt fintyg á la Stella McCartney i "Tygaffären" i Borås.

Under tiden som jag funderade inkom en beställning på en klänning som skulle bäras av en av bröllopsgästerna. Hon hade inköpt sitt sidentyg direkt på plats i Thailand - Även det rosa/blått, dvs skimrande lila :-)
Hon valde en enkel modell från Burda, som fick korrigeras till ett kortmönster. Kolla in den här modellen och jämför sedan med slutresultatet i collaget (högst upp till höger)


Bruden eller snarare den kommande frun fick sig en
"Dagen-efter-klänning" i samma tyg som hon själv hade köpt. Även detta mönster från Burda.  

Till saken hör att när jag skulle stryka den klänningen och glömde jag av att jag hade ändrat inställningarna.... Saaaatan perk... ja någonting... sådant sades Hmmm hur göra nu - jag hade bränt sönder klänningen - ett hål!!!! Kasta eller klippa nytt.  
Efter några dagars betänketid bla med en resa till skåne bestämde jag att klippa av den och sen "Sy ihopa" där jag hade bränt sönder - men för att få en snyggare geometri "klippte" jag även av den längre ner för att sen sy i hopa. Kolla in bilderna.   
Nu hade tiden gått och Efter ett tag kom jag på vilket Burdamönster jag ville ha. Nu var det bråttom att sy upp.

Men jag hade ju även inspirerats av den längre modellen eftersom den är   pärlbeströdd. Så in till Panduro och köpa pärlor - för min skulle också ha pärlor.


Några kvällar före avfärd sydde jag en dregglis inkl "bling-bling-knapp" i det lila tyget till "lillknodden" (5veckor). Till detta syddes även två hårsnoddar som matchade i tyget, ifall flickorna ville ha en håruppsättning. Kan berätta att det finns massa roliga tips på Youtube. Exempelvis: DIY TopShop Bunny Ears Scrunchie {Cute gift Ideas}

  

Listan blev lång - Tänk vad tyg kan förändra världen
Det finns fortfarande lite lila kvar. Undra vad man kan sy av det ?


Kolla in mitt collage med kläderna jag sydde.


Njut för det gör jag :-)
Ottobre Design Burda Style Skroten i Kinna Tygaffärn i Borås Panduro HobbyFurulunds modetyger 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad tycker du? Skriv gärna en kommentar.