Translate

2016-01-10

Korv och Skinka

...har jag sytt..

Då man syr står strykbord och strykjärn uppe för jämnan. Man ska stryka för att få snygga sömmar. Kommer ihåg att min farmor hade en ärmstrykbräda... Får nog köpa en sådan. 
Nu har jag i vart fall testsytt en korv och en skinka eller en så kallad Tailor´s Ham och en Tailors Sausage. De är perfekta att använda då du ska stryka bomull- eller ulltyg över så kallade "runda hörn och kanter" såsom ärmkullar. De kan alltså användas även för dig som inte syr. 

Mönstret är Victory pattern´s och det har jag hämtat från Tilly and the Buttons. På sidan får du detaljerad information hur du går tillväga. 
  
Men det finns flera olika andra mönster på Pinterest.

Tilly Walnes -  Har skrivit boken Love at first stitch - Sy själv med retrokänsla. Bilden har jag lånat från Bokia. Jag lånade boken på biblioteket.


Där i finns en del enkla mönster och ganska bra beskrivningar. Hon har en inställning att "Alla kan sy". 

Vill du börja sy kan jag rekommendera hennes bok och blogg som heter Tilly and the buttons. 





Så här blev mina. Ser ut som PåskÄgg 




 Jag tog ett tyg som jag har fått och som låg och väntar på att "bli" något. Har kvar en del av det. Får kanske bli nytt stryköverdrag och fler "korvar". 
Jag fyllde dem ganska hårt med spån.

Tyget heter "Spirit" och är designat av Helen Trast som jobbade för Borås Wäfveri. Det är ett stycke historia i sig - Läs mer här.

Tyvärr finns inte Borås Wäfveri kvar i sin forna form - Men jag har sett att det finns en facebooksida och affär i Borås som framför allt säljer hemtextilier. Den ligger intill min Symaskinsaffär - mitt i Borås. 
Helen Trast har för övrigt en hemsida som jag kan rekommendera att du tittar in på. 

Så här blev korven. 


 Äntligen börjar ljuset komma  
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad tycker du? Skriv gärna en kommentar.